Gezonde campus

Campus Sint-Vincentius

Elke dag vinden zo’n 1 170 patiënten de weg naar één van onze campussen, waar onze medewerkers klaar staan om hen met de beste zorg te omringen. Kwaliteitsvolle topzorg is waar we naar streven. Onze patiënten? Die ontvangen we graag in een aangename en gezonde omgeving, en op een rookvrij terrein. Een bewuste keuze, die aansluit bij de missie en boodschap van onze gezondheidsinstellingen.

Als eerste in de rij, zal campus Sint-Vincentius rookvrij worden gemaakt. Concreet wil dit zeggen dat de scheidingslijn tot waar gerookt kan worden, gelijkloopt met de openbare weg. Rokers kunnen terecht in de daarvoor voorziene rookhutten via route 102.

Campus Sint-Vincentius

Waar kan ik wel roken?

Volg route 102 naar de rookhut

Denkt u aan stoppen met roken? Praat erover met een tabacoloog.

De pneumologen  en tabacologen van GZA Ziekenhuizen begeleiden u graag bij het stoppen met roken. Maar hoe gaat dat in zijn werk?

“De rookstopsessies op campus Sint-Vincentius gaan van start met een onderzoek waarbij we eerst kijken of er reeds afwijkingen zijn ten gevolge van het roken. Mensen schrikken dan vaak van de negatieve effecten die de sigaretten al op hun lichaam hebben. Na deze medische kennismaking, toetsen we naar wat voor roker-type iemand is, en ook naar de motivatie om ermee te stoppen. Als we dat beeld kennen, bespreken we de medische consequenties en leggen we uit hoe de afhankelijkheid van nicotine in de hersenen een rol begint te spelen, zodat men ook begrijpt waarom men zo afhankelijk is van die sigaret. En tot slot hoe we dit op een wetenschappelijke basis proberen aan te pakken. Dat doen we in twee luiken, waarbij het grootste luik natuurlijk is om bepaalde gewoontes te veranderen. Het tweede deel bestaat uit het voorstellen van hulpmiddelen om te stoppen met roken, voor hen die deze extra ondersteuning nodig hebben.

De grote voordelen aan het stoppen onder begeleiding is dat er een medische check-up gebeurt en dat je begeleid wordt. We zeggen dus niet: “Hier is een nicotinetabletje en doe het nu maar zelf.” We willen niet met de vinger wijzen, we willen juist samen bekijken wat we kunnen doen om in de toekomst herval te voorkomen. Eventueel door af te bouwen en niet te snel willen zijn, dat is cruciaal. Daarnaast zeggen patiënten ook vaak dat het stoppen met roken onder begeleiding een soort van sociale controle is. Ze willen zélf volhouden tot de volgende afspraak. De rookstopbegeleiding geeft hen moed om weer naar de volgende stap toe te werken."

dr. Inge Hantson
pneumologe - campus Sint-Vincentius

“Als tabacoloog of rookstopbegeleider ondersteun ik mensen bij het stoppen met roken. Dat stoppen doen we niet meteen, maar bereiden we voor in een aantal sessies. Ik bevraag mensen naar hun rookgedrag en de functie van de sigaret in hun leven. Vaak is een sigaret een vlugge strategie geworden om een gevoel of een stemming onder controle te krijgen. Gedachten en gevoelens kan je niet vermijden, daar heb je geen controle over. Maar wat je ermee doet, het gedrag dat je stelt, daar heb je wél controle over. We proberen samen met de roker te kijken naar gedrag dat op lange termijn waardevol is, in plaats van te kiezen voor een vlugge strategie zoals roken welk op lange termijn een aantal belangrijke nadelen met zich kan meebrengen.

Tijdens de eerste sessie geef ik heel wat uitleg over rookgedrag en waarom dat zo verslavend is, wat daarin meespeelt. Dat is vaak heel herkenbaar. Ik vraag ook altijd waarom iemand wil stoppen, wat ze willen doen met hun tijd hier op aarde. Dan komt heel vaak boven wat er werkelijk toe doet: “Ik wil mijn (klein)kinderen zien groot worden", "Ik wil een goed voorbeeld voor mijn kinderen zijn", "Ik zou graag nog een stuk van de wereld willen zien"... We bespreken ook hoe we herval kunnen vermijden. Dat is vaak een deel van het rookstopproces, maar hoeft zeker niet het einde te zijn.  Herval kan een uitschuiver zijn, je evenwicht verliezen maar niet vallen. Dat is een trekje doen, maar je erna toch herpakken. Als we kijken binnen welke context dit gebeurde, kunnen we van die situaties net heel veel leren."

dr. Bea Vermeyen
arts-tabacoloog campus Sint-Augustinus

“Ik rook al van mijn 17 jaar, ben binnenkort 65 en vond het toch stilaan tijd om te stoppen met roken. Via mijn huisarts kwam ik in contact met de dienst pneumologie van campus Sint-Vincentius, waar ik dan gestart ben met rookstopbegeleiding. 

Al vanaf de eerste sessie maken de artsen daar echt tijd voor je en bespreek je samen hoe je je voelt. Bovendien leggen ze ook fantastisch uit hoe je lichaam vraagt om nicotine, hoe het allemaal werkt. Men verplicht je absoluut tot niets en het is in onderling overleg dat je een stopdatum afspreekt.  Eerst ga je na een aantal weken terug, nadien na een maand … Dat is wellicht afhankelijk van de gesprekken en hoe je jezelf voelt. Maar als er ook maar iets is, mag je altijd bellen of een extra afspraak maken.

Andere mensen zeggen vaak dat het geld kost, dat het niet goed is voor je gezondheid, dat je bloedvaten dicht gaan … Maar op de rookstopconsultatie wordt ook op jouw visie als rookstopper in spe afgestemd. Ze nemen je als het ware mee aan de hand en zeggen: “we doen het samen.” Het gaat allemaal stapsgewijs en je krijgt mentale steun. Dat is een heel andere manier van aanpakken, maar maakte voor mij wel het verschil. Ik was ooit al eens gestopt, maar stomweg terug begonnen. Nu hebben de sessies mij geholpen. Ik denk dat als ik dit niet had gedaan, ik nu nog steeds zou zeggen: “Ik stop morgen wel.”

Paul
patiënt

“Roken is niet gezond, maar dat weet iedereen. Op onze raadpleging ontdekken we iets meer dan twee longkankers per maand, waarvan 90 % bij rokers.  Daarnaast is er ook voor slokdarm-, keel-, en blaaskanker een belangrijke associatie met roken. Mensen vergeten al wel eens dat de kankerverwekkende stoffen via de keel ook in de slokdarm en urine terechtkomen. Bovendien ontwikkelt een groot deel van de rokers Chronisch Obstructief Longlijden (gekend onder de naam "COPD"). Dit is een chronische en langzaam progressieve longaandoening, waarbij de luchtwegen toegroeien en/of de longblaasjes de zuurstof niet meer opnemen, met een toenemende kortademigheid tot gevolg. COPD is zo op termijn vaak even dodelijk als longkanker zelf. Wat mensen echter nog het meest van al onderschatten, is dat roken een zware verslaving is. Het is niet makkelijk om er zomaar mee te stoppen. Net daarom proberen wij iedereen hierbij zo goed mogelijk te begeleiden.”

dr. Walter Moorkens
pneumoloog – campus Sint-Jozef

“Mijn kleindochter is nu zes jaar maar toen zij geboren werd, maakte ik echt de klik: “Ik wil haar zien groot worden.” Ik ben toen drie jaar gestopt met roken, maar ben door omstandigheden en stress terug opnieuw begonnen waardoor ik uiteindelijk weer een jaar aan het roken was. Toen een deel van de stress wegviel en ik zelf werd geconfronteerd met een hartinfarct, ben ik geen twee keer maar tien keer gaan nadenken. Daardoor nam ik het besluit om opnieuw te stoppen.

De tweede keer dat ik gestopt ben heb ik heel bewust gekozen om dit te
doen onder begeleiding. Ook omdat ik wist dat ik een stimulans zou nodig hebben. Het positieve is dat de artsen geen vooroordelen hebben, maar dat ze naar je luisteren en zich in je plaats stellen. Ik voelde me werkelijk ondersteund.
Makkelijk is het niet, en aangezien ik ook op het werk de gelegenheid had om evenveel te roken als thuis, denk ik dat de evolutie naar een rookvrij terrein sowieso beter is voor iedereen. Al blijft het belangrijk dat je er zelf klaar voor bent. De motivatie moet vanuit jezelf komen, want anders is het heel moeilijk om het vol te houden. Ik heb nu nog vaak momenten dat ik denk: “Goh, nu zou een sigaret mij wel smaken.” Maar het verschil is wel dat ik mij nu sterker voel, en ik keer op keer nee blijf zeggen. Laat ons zeggen dat dat toch één van de zaken is die ik uit de sessies leerde.”

Marianne
medewerkster GZA Ziekenhuizen en patiënt

“Ik heb op vrij jonge leeftijd een beroerte gekregen en neurologen hebben mij toen aangeraden om te stoppen met roken. Ik ben dus grotendeels voor mijn gezondheid gestopt en daarnaast natuurlijk ook voor mijn kinderen. Ik wil een fitte vader zijn, iemand die niet uit ademnood om de vijf minuten moet gaan zitten. Ik heb een aantal jaren geleden al eens geprobeerd om te stoppen met roken, maar door omstandigheden heb ik toen terug naar de sigaretten gegrepen. Deze keer heb ik dan ook voor professionele rookstopbegeleiding gekozen, omdat ik voelde dat ik het niet alleen kon en externe hulp nodig had. Iemand die me dat extra duwtje in de rug kon geven. Tabacologen die zeggen hoeveel sigaretten per dag je maximaal mag roken en die je pillen doen nemen, nee dat vind ik niet de manier. Dat is zo snel mogelijk mensen willen afwimpelen, dat is geen correcte aanpak. Voor mij is de juiste manier zoals dr. Bea Vermeyen op campus Sint-Augustinus het doet. Ze luisterde naar waarom ik rookte en naar mijn noden op vlak van roken. Zij heeft met mij bepaalde oefeningen gedaan waarin ik mij volledig kon vinden, waar ik veel energie uit putte en die ik nog altijd dagelijks gebruik. Gedurende het hele rookstoptraject had ik regelmatig contact met haar en bovendien hield ze rekening met mijn mening als er beslissingen moesten genomen worden. Dat maakte het zo aangenaam om vol te houden.“

Pieter
patiënt

TIPS    

Hoe stoppen met roken?
5 tips om succesvol te stoppen met roken

Er zijn bibliotheken vol geschreven over hoe u kan stoppen met roken. Wij willen u daarbij een handje helpen.

  • Schrijf de voordelen en nadelen van roken uit. Zet uw huidige en lange termijn voor- en nadelen van roken op papier. Het zijn deze items die u zullen aanzetten om een rookstoppoging te ondernemen. Steek het briefje eventueel op zak of hang het uit ter herinnering.
  • Zoek iemand die ook wil stoppen. Hierbij hebben jullie het voordeel dat jullie elkaar kunnen steunen, aanmoedigen en begrijpen. Samen sterk!
  • Bepaal een stopdatum. Plan deze niet te ver in de toekomst. Zoek een datum waarop u niet te veel blootgesteld zal zijn aan stress of risicosituaties. Denk na wat u ondertussen nog kan doen om uw motivatie verder te verhogen? Hoe en door wie kan u zich (professioneel) laten ondersteunen? Wie licht u in over uw stoppoging? Hoe kan u zichzelf belonen?
  • Tracht uzelf bezig te houden of zoek enkele nieuwe (gezonde) gewoontes. Focus u op de niet-rokers in uw omgeving of op het werk. Hoe brengen zij hun pauze door? Wat doen zij ter ontspanning? Om te weten hoe zij omgaan met stress: vraag het hen gewoon!
  • Er bestaat niet zoiets als "slechts één" sigaret. Gaat u toch in de fout, probeer dan vooral kalm te blijven. Herval staat niet gelijk aan mislukking. Laat u niet te sterk ontmoedigen - het overkomt veel mensen die proberen stoppen met roken. Tracht er iets uit te leren en ga zo snel mogelijk terug door met uw gezond voornemen.

Bron: IDEWE

Bedankt om niet te roken