Uw opname praktisch

Uw opname is gepland

Op de dag van opname meldt u zich op het afgesproken tijdstip aan de inschrijvingskiosk.

Nadat u zich geregistreerd hebt, wordt u verwezen naar de wachtzaal van de opnamedienst.

Het registreren gebeurt bij voorkeur met uw elektronische identiteitskaart.  Breng deze dus zeker mee.  Indien u niet over een eID beschikt, moet u zich ook eerst aanmelden aan de inschrijvingskiosk.

Op de opnamedienst wordt u ingeschreven en ontvangt u de documenten voor de afdeling.

Er wordt u een identificatiearmbandje aangedaan.  Voor uw eigen veiligheid moet u dit gedurende heel uw verblijf in ons ziekenhuis dragen.

Om uw opname vlot te laten verlopen, regelt u best vooraf al enkele administratieve formaliteiten (voorinschrijving). Uw behandelend arts verwijst u hiervoor vanuit de consultatie naar het onthaal (campus Sint-Augustinus en campus Sint-Jozef) of naar de opnamedienst (campus Sint-Vincentius).  U dient zich hiervoor ook aan te melden via de inschrijvingskiosk. De voordelen van een voorinschrijving zijn: voorrang bij de kamerkeuze en een beperkte wachttijd op het moment van de opname.

Let wel: een voorinschrijving is geen reservering! 

Het is dus altijd mogelijk dat u bij uw opname niet  het kamertype van uw keuze krijgt. Zodra het mogelijk is, brengen we u naar de kamer van uw keuze.

Indien u een valrisico heeft gelieve te zorgen voor begeleiding tijdens uw ziekenhuisbezoek.

Opnameverklaring

Bij opname vragen wij u een formulier in verband met de financiële voorwaarden in te vullen en te ondertekenen. Met dit document informeren wij u ook over de verschillende kosten die u aangerekend kunnen worden.

Het grootste deel hiervan betaalt het ziekenfonds, maar als patiënt betaalt u ook een gedeelte, onder andere wettelijke bepaalde remgelden en, indien u opteert voor een kamer alleen, kamer- en ereloonsupplementen.

U kunt deze formulieren thuis doornemen en al ondertekenen. Indien u hierover nog vragen hebt, mag u deze altijd stellen aan het opnamepersoneel. 

Vrijwilligers

GZA Ziekenhuizen heeft een traditie van onthaalvrijwilligers. Deze mensen begeleiden u van de opnamedienst naar de verpleegafdeling waar u verblijft. Zij doen al het mogelijke opdat u zich zo snel mogelijk zou thuisvoelen. 

Via de verpleegkundigen van uw afdeling kunt u beroep op hen doen.

U wordt dringend opgenomen

Uw inschrijving op de dienst spoedgevallen is enkel de registratie van uw persoonsgegevens. Voor een verdere administratieve vervollediging van uw dossier moet u langsgaan bij de opnamedienst.

Wie verwittigt u vóór uw opname?

  • Uw ziekenfonds.
  • De verzekeraar waarbij u een aanvullende hospitalisatieverzekering heeft.
  • Bij een arbeidsongeval: uw werkgever en indien nodig de verzekering van uw werkgever.
  • Uw werkgever: vraag uw behandelend arts een officieel attest voor uw afwezigheid.
  • De school: vraag de behandelende arts een officieel attest voor de afwezigheid.