Inschrijven in het ziekenhuis

Indien u een valrisico heeft gelieve te zorgen voor begeleiding tijdens uw ziekenhuisbezoek.

Komt u voor een raadpleging, een onderzoek of een (dag)opname? Dan schrijft u zich nu zelf elektronisch  in aan de inschrijvingskiosken in de inkomhal van onze drie campussen. Ook als u geen elektronische identiteitskaart hebt of de administratie van een opname in orde komt brengen, vragen wij om via de kiosk te registreren.

De inschrijving via de kiosk gebeurt op  eenvoudige en intuïtief ingerichte schermen, waardoor u zich sneller kunt inschrijven. Onze baliemedewerkers staan klaar mocht u een helpende hand kunnen gebruiken.

Stap voor stap

  1. Voer uw elektronische identiteitskaart (e-ID) in.
  2. Lees de schermen zorgvuldig en volg de getoonde instructies.
  3. Afhankelijk van de inschrijving worden etiketten en een routenummer (al dan niet met uw volgnummer) geprint.
  4. Controleer of u alles uit de printers hebt gehaald. Vergeet zeker uw e-ID niet terug te nemen.

Breng steeds uw identiteitskaart mee naar het ziekenhuis en vermijd zo foutieve tarieven

Op basis van uw identiteitsbewijs en het hierop vermelde rijksregisternummer hebben wij rechtstreeks toegang tot een beveiligd netwerk om je ziekenfondsgegevens online te raadplegen met de meest actuele gegevens en wordt het correcte tarief aangerekend.

Wanneer u zich aanmeldt in het ziekenhuis leg dan steeds een geldig identificatiebewijs voor, ook voor uw kinderen.

Identificatie kan via:

  • de geldige Belgische elektronische identiteitskaart;
  • de geldige elektronische vreemdelingenkaart;
  • een geldig elektronisch verblijfsdocument;
  • een geldige ISI+-kaart (kinderen jonger dan twaalf jaar);
  • een nog geldige sociale identiteitskaart;
  • het identificatienummer van de sociale zekerheid
  • met een vignet met streepjescode.

Met deze maatregel willen we administratieve en facturatiefouten vermijden. Het is een administratieve vereenvoudiging die zorgt voor een efficiënte samenwerking tussen ziekenhuizen en ziekenfondsen. Ze helpt eventuele fraude te voorkomen, ook al past de grote meerderheid van de ziekenhuizen en de zorgverleners die er werken de regels van de ziekteverzekering correct toe. Ook identiteitsfraude van de patiënt kan hiermee voorkomen worden.