09 mei 2017

Europese dag van de beroerte

Wanneer de klok tikt...


In cijfers

Wereldwijd wordt 1 op 6 personen gedurende zijn/haar leven getroffen door een beroerte. Elke 2 sec. krijgt iemand, onafhankelijk van zijn/haar geslacht of leeftijd, een beroerte. Elke 6 sec. overlijdt ergens iemand aan een beroerte.

In België doen er zich zo’n 50 beroertes of CVA’s per dag voor. Een beroerte of CVA (Cerebrovasculair Accident) betekent letterlijk een ongeluk in de bloedvaten van de hersenen.
Er zijn twee vormen waarin een beroerte kan voorkomen: een herseninfarct waarbij een bloedklonter de toevoer van bloed en dus van zuurstof naar de hersenen blokkeert en een hersenbloeding door een bloedvat dat scheurt.

Omdat achter elk van deze cijfers mensenlevens schuilen, levert de World Stroke Organisation voortdurend inspanningen om de risicofactoren op een beroerte bij het brede publiek bekend te maken. Het reduceren van deze risicofactoren vermindert de kans op een beroerte immers aanzienlijk.

Time is brain

Hoe sneller de behandeling na een beroerte start, hoe kleiner de kans op hersenschade.  Voor een optimaal resultaat dient de behandeling binnen een tijdspanne van 3 tot 4,5 uur na de eerste symptomen te beginnen. Een adequate behandeling kan de gevolgen van een beroerte op lange en korte termijn minimaliseren en zelfs elimineren.

Een doorgedreven sensibilisering van zowel publiek als artsen is dus van cruciaal belang en moet leiden tot een snelle herkenning van de symptomen en een onmiddellijke opvang in een gespecialiseerde eenheid voor beroertezorg.

De eenheid voor beroertezorg op GZA Ziekenhuizen campus Sint-Augustinus legt zich specifiek toe op de opvang en behandeling van patiënten met een beroerte. Een tijdige herkenning van de symptomen en een kordaat handelen zijn van levensbelang.

Elf tips om een beroerte te voorkomen

  1. Stop met roken. Vermijd ook ruimten waar gerookt wordt.
    Dit zou het risico op een beroerte met gemiddeld 12 procent doen dalen.
  2. Een gezond dieet kan een beroerte helpen voorkomen: veel groenten, fruit, vis, bonen, volle granen, noten, en weinig vlees en verzadigde vetten.
    Dit zou het risico op een beroerte met gemiddeld 23 procent doen dalen.
  3. Voldoende lichaamsbeweging: wandel of sport minstens een half uur per dag. Overdrijf niet, door te lang of te intensief te sporten.
    Dit zou het risico op een beroerte met gemiddeld 36 procent doen dalen.
  4. Beperk alcoholgebruik: maximaal twee glazen per dag voor mannen, één glas voor vrouwen.
    Dit zou het risico op een beroerte met gemiddeld 6 procent kunnen doen dalen.
  5. Let op uw gewicht: bij overgewicht moet u proberen om te vermageren.
    Dit zou het risico op een beroerte met gemiddeld 19 procent kunnen doend alen.
  6. Controleer regelmatig uw bloeddruk. In geval de waarden te hoog liggen, kan u met uw arts bespreken of medicatie nodig is. Volg de voorgeschreven behandeling.
    Dit zou het risico op een beroerte met gemiddeld 39 procent kunnen doen dalen.
  7. Vermijd een te hoog cholesterol. Laat vanaf ongeveer 40 jaar uw cholesterolwaarden jaarlijks controleren door uw huisarts. In geval de waarden te hoog liggen, kan u met uw arts bespreken of medicatie nodig is. Volg de voorgeschreven behandeling.
    Dit zou het risico op een beroerte met gemiddeld 27 procent kunnen doen dalen.
  8. Bent u ouder dan 65 jaar, laat dan elk jaar uw hartritme controleren door uw huisarts. Laat een arts als u een onregelmatige pols vaststelt of hartkloppingen voelt
  9. Diabetespatiënten moeten extra op hun hoede zijn. Hou uw suikerspiegel in het bloed zo normaal mogelijk.
    Dit zou het risico op een beroerte met gemiddeld 4 procent doen dalen.
  10. Vermijd psychologische stress. Probeer genoeg te ontspannen en afleiding te zoeken.
    Dit zou het risico op een beroerte met gemiddeld 6 procent kunnen doen dalen.
  11. Neem de geneesmiddelen die uw arts heeft voorgeschreven om een (nieuwe) beroerte te voorkomen.

Bronnen:
http://belgianstrokecouncil.be/
belgianstrokecouncil.be
www.hartstichting.nl
www.thelancet.com
via www.gezondheid.behttp://www.gezondheid.be/