Bemiddelingsdienst i.s.m. de Orde der Artsen | Als die klacht plots heel concreet wordt voor jou

Elke klacht die binnenkomt bij de Orde wordt grondig geëvalueerd en zoals volgens de procedure aan de klager wordt gemeld: er wordt een ‘gepast gevolg’ aan gegeven. Het is als arts nooit gemakkelijk om deze procedure te doorstaan. Alle stappen vragen de nodige tijd en dit wordt als erg stresserend ervaren. Daarom is het uitermate belangrijk om hierin preventief op te treden. Een transparante en correcte communicatie kan veel problemen met patiënt en familie ophelderen en voorkomen. Niet alleen, maar vooral wanneer er dingen niet helemaal lopen zoals verwacht in de zorg voor onze patiënten.

Het concept ‘Open disclosure’ biedt een concreet stappenplan en duidelijke richtlijnen voor heldere communicatie na incidenten, complicaties of fouten. Het tij is aan het keren want als arts hebben we vroeger nooit geleerd om hier helder en proactief de communicatie aan te gaan. 

‘Alles wat je zegt, kan en zal tegen jou gebruikt worden…. ‘ Deze tijd is echter voorbij!

In deze presentatie van dr. Benedicte Geniets krijg je in een notendop inzicht in het verloop van een klachtenprocedure bij de Orde, tools om er mee om te gaan en beter nog: deze te voorkomen.

Ook Luc Van Bauwel, patient experience manager bij GZA Ziekenhuizen, ligt vanuit zijn expertise toe hoe met klachten om te gaan. Want al word je er liever niet mee geconfronteerd, klachten maken deel uit van de dagelijkse werking in de zorg. Logisch, patiënten, bewoners of hun naasten uiten graag hun ervaring over de geleverde dienstverlening. Ook al zijn de verwachtingen niet altijd afgestemd of kunnen we als zorgverleners niet altijd inspelen op de noden van onze zorgvragers, we bevragen hen te weinig hierover en kunnen daardoor te weinig proactief ergernissen, frustraties of onvrede voorkomen. 

Hetzelfde kan zich ook afspelen tussen medewerkers en artsen onderling of met hun (medisch) leidinggevenden. Aanslepende of escalerende conflicten hebben hun effect op de onderlinge (samen)werking en op de zorg en eisen hun aandacht. Tijdens dit webinar krijg je inzicht in het belang van het serieus nemen van klachten die invloed kunnen hebben op de kwaliteit van zorg.

Sprekers: dr. Benedicte Geniets en Luc Van Bauwel
Moderator: dr. Manu Henckes

 

Accreditering

Je kan voor het herbekijken van een Practopics-Plussessie accreditering krijgen. Om in aanmerking te komen voor accreditatie, dien je 2 x een formulier in te vullen.

Om in aanmerking te komen voor accreditering moet je meer dan de helft en maximum het dubbele van de tijd aangemeld zijn. Daarnaast wordt er ook een test afgenomen om te peilen of je de inhoud van de sessie begrepen hebt. 

 

Download hier de presentatie

Herbekijk hier de opname